A 2. és 3. szemináriumi foglalkozás témaköre Az európai kultúra vívmányai a XVIII-XIX. században c. tantárgyból


2. téma. Descartes racionalizmusának hatása a francia felvilágosodás eszmerendszerére

1.     René Descartes (1596-1650), az első újkori filozófus.

2.     Descartes: Értekezés a módszerről (1637).

3.     A filozófia alapelvei (1644).

4.     A szkeptikus kétkedés Descartes filozófiájában.

5.     Descartes véleménye a gépekről, valamint a beszédről.

6.     Descartes öröksége.

Ajánlott irodalom:

1.     Fináczy Ernő: Az újkori nevelés története. 1600-1800. Budapest: Neumann KhT, 2005. [elektronikus hozzáférés] // http://mek.oszk.hu/04700/04736/html/index.htm

2.     Hans Belting (szerk.). Művészettörténet. [elektronikus hozzáférés] // http://arthist.elte.hu/TAMOP_412/1_1_einfuehrung.html

3.     ifj. Barta János, Angi János (szerk.). Európa az újkorban. – Debrecen: Multiplex Media – Debrecen University Press, 2006. – 433 old.

4.     Kajtár István, Herger Csabáné. Egyetemes állam-és jogtörténet. – Bp.: Dialóg Campus Kiadó, 2014. – 240 old.

5.     Mészáros Ernő. A természettudományok rövid története. – Budapest: MTA Történettudományi Intézetet, 2011. – 215 old.

6.     Nyíri Tamás. A filozófiai gondolkodás története. – Budapest: Szent István Társulat, 1991. – 601 old.

7.     Prof. Dr. Vince Lajos. Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe II. – Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 165-489 old.

8.     Prof. Dr. Vince Lajos. Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe I. – Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 56-115., 347-398.old.

9.     Pukánszky Béla, Németh András. Neveléstörténet. – Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. [elektronikus hozzáférés] // https://mek.oszk.hu/01800/01893/html/


 

3. téma. Racionalizmus és szenzualizmus

1.     Az újkori tudomány, az új tudományos paradigma kibontakozása.

2.     Az újkor szellemi és művészeti élete.

3.     J. J. Rousseau eszméje: a nevelés, mint a természetes erkölcs fejlesztése.

4.     A felvilágosodás hatása az oktatás és nevelés helyzetére Európában.

5.     A gyermekkor elkülönítése, mitizálása.

6.     John Locke és Rousseau eszméi a nevelésről.

Ajánlott irodalom:

 

1.     Fináczy Ernő: Az újkori nevelés története. 1600-1800. Budapest: Neumann KhT, 2005. [elektronikus hozzáférés] // http://mek.oszk.hu/04700/04736/html/index.htm

2.     Hans Belting (szerk.). Művészettörténet. [elektronikus hozzáférés] // http://arthist.elte.hu/TAMOP_412/1_1_einfuehrung.html

3.     ifj. Barta János, Angi János (szerk.). Európa az újkorban. – Debrecen: Multiplex Media – Debrecen University Press, 2006. – 433 old.

4.     Kajtár István, Herger Csabáné. Egyetemes állam-és jogtörténet. – Bp.: Dialóg Campus Kiadó, 2014. – 240 old.

5.     Mészáros Ernő. A természettudományok rövid története. – Budapest: MTA Történettudományi Intézetet, 2011. – 215 old.

6.     Nyíri Tamás. A filozófiai gondolkodás története. – Budapest: Szent István Társulat, 1991. – 601 old.

7.     Prof. Dr. Vince Lajos. Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe II. – Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 165-489 old.

8.     Prof. Dr. Vince Lajos. Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe I. – Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 56-115., 347-398.old.

9.     Pukánszky Béla, Németh András. Neveléstörténet. – Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. [elektronikus hozzáférés] // https://mek.oszk.hu/01800/01893/html/

*

Kovács Eleonóra. Az európai kultúra vívmányai a XVIII-XIX. században. Módszertani javaslatok és tantárgyi program (Szak: “Történelem”). – Ungvár, 2023. – 50 old.

*







Comments

Popular posts from this blog

Általános tudnivalók A nevelés és a pedagógia története az ókorban és a középkorban c. tantárgyról

Köszöntő

Oktatási segédlet (segédkiadvány) – 12.