A 2. és 3. szemináriumi foglalkozás témaköre Az európai kultúra vívmányai a XVIII-XIX. században c. tantárgyból
2. téma. Descartes racionalizmusának hatása a francia
felvilágosodás eszmerendszerére
1.
René
Descartes (1596-1650), az első újkori filozófus.
2.
Descartes:
Értekezés a módszerről (1637).
3.
A
filozófia alapelvei (1644).
4.
A
szkeptikus kétkedés Descartes filozófiájában.
5.
Descartes
véleménye a gépekről, valamint a beszédről.
6.
Descartes
öröksége.
Ajánlott irodalom:
1.
Fináczy
Ernő: Az újkori nevelés története. 1600-1800. Budapest: Neumann KhT, 2005. [elektronikus
hozzáférés] // http://mek.oszk.hu/04700/04736/html/index.htm
2.
Hans
Belting (szerk.). Művészettörténet. [elektronikus hozzáférés] // http://arthist.elte.hu/TAMOP_412/1_1_einfuehrung.html
3.
ifj.
Barta János, Angi János (szerk.). Európa az újkorban. – Debrecen: Multiplex
Media – Debrecen University Press, 2006. – 433 old.
4.
Kajtár
István, Herger Csabáné. Egyetemes állam-és jogtörténet. – Bp.: Dialóg Campus
Kiadó, 2014. – 240 old.
5.
Mészáros
Ernő. A természettudományok rövid története. – Budapest: MTA Történettudományi
Intézetet, 2011. – 215 old.
6.
Nyíri Tamás. A
filozófiai gondolkodás története. – Budapest: Szent István Társulat, 1991. –
601 old.
7.
Prof. Dr. Vince
Lajos. Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe II. – Budapest:
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 165-489
old.
8.
Prof. Dr. Vince Lajos. Bevezetés az európai
kultúra és bölcselet történetébe I. – Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi
Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 56-115., 347-398.old.
9.
Pukánszky
Béla, Németh András. Neveléstörténet. – Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996.
[elektronikus hozzáférés] // https://mek.oszk.hu/01800/01893/html/
3. téma. Racionalizmus és
szenzualizmus
1.
Az
újkori tudomány, az új tudományos paradigma kibontakozása.
2.
Az
újkor szellemi és művészeti élete.
3.
J.
J. Rousseau eszméje: a nevelés, mint a természetes erkölcs fejlesztése.
4.
A
felvilágosodás hatása az oktatás és nevelés helyzetére Európában.
5. A gyermekkor
elkülönítése, mitizálása.
6. John Locke
és Rousseau eszméi a nevelésről.
Ajánlott irodalom:
1.
Fináczy
Ernő: Az újkori nevelés története. 1600-1800. Budapest: Neumann KhT, 2005. [elektronikus
hozzáférés] // http://mek.oszk.hu/04700/04736/html/index.htm
2.
Hans
Belting (szerk.). Művészettörténet. [elektronikus hozzáférés] // http://arthist.elte.hu/TAMOP_412/1_1_einfuehrung.html
3.
ifj.
Barta János, Angi János (szerk.). Európa az újkorban. – Debrecen: Multiplex
Media – Debrecen University Press, 2006. – 433 old.
4.
Kajtár
István, Herger Csabáné. Egyetemes állam-és jogtörténet. – Bp.: Dialóg Campus
Kiadó, 2014. – 240 old.
5.
Mészáros
Ernő. A természettudományok rövid története. – Budapest: MTA Történettudományi
Intézetet, 2011. – 215 old.
6.
Nyíri Tamás. A
filozófiai gondolkodás története. – Budapest: Szent István Társulat, 1991. –
601 old.
7.
Prof. Dr. Vince
Lajos. Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe II. – Budapest:
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 165-489
old.
8.
Prof. Dr. Vince Lajos. Bevezetés az európai
kultúra és bölcselet történetébe I. – Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi
Egyetem, 2001. – 518 old. , ezen belül: 56-115., 347-398.old.
9.
Pukánszky
Béla, Németh András. Neveléstörténet. – Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996.
[elektronikus hozzáférés] // https://mek.oszk.hu/01800/01893/html/
*
Kovács Eleonóra. Az európai kultúra vívmányai a XVIII-XIX. században. Módszertani javaslatok és tantárgyi program (Szak: “Történelem”). – Ungvár, 2023. – 50 old.
*
Comments
Post a Comment