Oktatási segédlet (segédkiadvány) – 12.
Mint ahogyan korábban említettem, az előző blog, a Gyakorlófüzet felületén információt közöltem az elmúlt 10 évben szerkesztett oktatási segédkiadványokról. Oktatói tevékenységem keretében készítek egy ukrán nyelvű munkatervet, majd egy magyar nyelvű oktatási segédkiadványt, amely magyar nyelven is tartalmazza az előadások témáit, a szemináriumi foglalkozások témakörét, szakirodalmát.
Az oktatási segédletek bibliográfiája az Ukrán–Magyar Oktatási–Tudományos Intézet weboldalán , továbbá az ORCID, valamint a Google Scholar felületén olvasható.
Ebben a bejegyzésben a 9. oktatási segédlet tartalmába nyerhetünk betekintést.
Sajnos csak egyetlen szemeszteren keresztól mélyülhettünk el a Sajtótörténet lebilincselő birodalmában. Ebben a szemeszterben fordítottam a legtöbb szöveget ukrán és angol nyelvből annak érdekében, hogy az európai sajtótörténet fejlődését, valamint a legérdekesebb részleteket ismerhessük meg (például a postahálózat és a napilapterjesztés kérdései). Egy félév után sajnos háttérbe szorult ez a tantárgy, ugyanakkor a hozzá kapcsolódó program, valamint oktatási segédlet megmaradt.
Ebből közlök részletet.
Bevezetés
Köszöntök minden 2. évfolyamos hallgatót a 2021-2022-es tanév első előadásán a Sajtótörténet c. tantárgyból.
Hosszú
tanév van mögöttünk, mely jelenléti oktatással kezdődött, távoktatással
folytatódott. Google Meet-en, majd a második félévben a Moodle segítségével
valósult meg az oktatási folyamat.
Mindenkinek javaslom, hogy fogalmazzon meg
legalább egy, a tanulással kapcsolatos célt szeptemberre, pl. elmegyek a
könyvtárba, és tegye is meg ezt a cselekedetet. Használjunk jegyzetfüzetet,
határidőnaplót, Google kalendáriumot – válasszuk ki a megfelelő eszközt, hogy
ne tűnjön káosznak az átmenet a távoktatásból a nyári szünetre, aztán a
jelenléti oktatásra.
Ezek után következzen a mai óra céljainak
rögzítése. Ma arról beszélek, mit rejt a Sajtótörténet, mint tantárgy: előadás-
és szeminárium-témák, referátumok, prezentációk.
Mit írjunk be a jegyzetünkbe?
A tantárgy neve: Sajtótörténet A tantárgy tartalmát két modul
időszakra bontva tekintjük át. A szorgalmi feladatot figyelve:
szeminárium, PPT, referátum írása vár a hallgatókra. Maximálisan elérhető
pontszám: 50 pont. 50 pont – modul dolgozat. A szemeszter szigorlattal zárul. |
A Sajtótörténet tárgya és feladata
A hagyományos értelemben vett sajtótörténet a
nyomtatott sajtóval (írott sajtó) foglalkozik.
Újság – hírlap – minden, ami
periodikus (azaz nem egyszeri vagy véletlenszerű; folytatólagos és
lezáratlan) megjelenésű,
nyilvános („bárki” számára hozzáférhető, azaz nem zártkörű
terjesztésű: publikus),
időszerű (aktuális)
és vegyes
tartalmú (egyetemes, azaz nem szakfolyóirat, nem szakosodott).
E kritériumoknak megfelelnek a politikai (minőségi,
szeriőz, broadsheet) napilapok, bulvárlapok (tabloid, szenzációsajtó) és a
„közéleti”-nek nevezett (egyetemes) hetilapok. Ezek a sajtótermékek sajátos
tartalomcsomagot jelentenek, az időjárásjelentéstől a képek közlésén át a
hirdetésekig és természetesen a „hírek”-ig.
sajtótörténeti kutatási programok
előterében:
az egyes sajtótermékek, a lapok tartalmi
leírásánál és jellemzésénél,
formai bemutatásánál (rovatbeosztás,
tipográfia)
mire szolgált vajon a sajtó a maga korában
(Gyáni Gábor)
Interdiszciplináris területnek, kevéssé
finoman segédtudománynak mondják, és akként kezelik.
Tudománytörténeti
előzmények
Angolszász és német nyelvterületen gazdag
sajtó-, média- és kommunikációtörténeti szakirodalom született. A
XIX. század közepe és az 1970-es évek között összefoglaló nemzeti
sajtótörténetek készültek, majd részben ezekre épültek az elmúlt évtizedek
médiatörténetei, amelyek kommunikációs jelenségeket és folyamatokat, illetve
nyelvhatárok fölött átívelő médiaműfaji és tipológiai összefüggéseket
vizsgálnak.
Angol társadalomtörténet-írás
A
média társadalomtörténetét a kommunikáció történetébe szintetizálta Asa Briggs
és Peter Burke egyetemi előadásainak gyűjteménye.
Az 1904-ben
alapított leedsi egyetemen[1] (University of Leeds)kezdte a pályafutását Asa Briggs
(1921-2016), az egyik legnagyobb és
legsokoldalúbb brit társadalomtörténész. A modern várostörténet megalapozójának
is. A Victorian Cities című könyve 1968-ban jelent meg. 1978-ban megjelent, az
irodalom és a történelem kapcsolatát tárgyaló munkája (Briggs 1978). Pályáját
Cambridge-ben kezdi, innen Oxfordba megy egy rövid időre. Amikor a leedsi
egyetemen dolgozik, már jelentős szakmai hírneve van. Az 1970-es években a
sussex-i egyetemen alapít társadalomtörténeti iskolát. Majd pályájának
csúcspontján az oxfordi egyetemre megy át, s innen vonul nyugdíjba.[2]
A francia Fréderic Barbier, Catherine Bertho Lavenir
szerint az információk tárolásának és közvetítésének összes módja a
médiatörténet része. Kutatásuk eredménye: A média története[3].
A
magyar hírlapirodalom történetének áttekintése
Ferenczy József
(1855-1928)
Gimnáziumi
tanár, irodalomtörténész. Baján született, Budapesten járt egyetemre, 1897-től
a kolozsvári egyetem magántanára, 1901-től a budapesti műegyetemen a magyar
nyelv és irodalom nyilvános rendes tanára volt.
1887-ben látott napvilágot A magyar
hírlapirodalom története 1780-1867-ig[4]
c. munkája. Benne: A magyar hírlapirodalom kezdete.
Magyar Hirmondó, Magyar Kurír, Magyar Mercurius, Hadi és más nevezetes
Történetek, Magyar Hirmondó (új folyam), Erdélyi Magyar Hirvivő, Bécsi Magyar
Merkurius. (első magyar sajtótörténeti mű).
Szinnyei
József (1830-1913)
Akadémikus,
könyvtártudós. Születési neve: Ferber. Álnevei: Don Jasé, Philalet dr.). A
Pesti Királyi Tudományegyetemen tanult (ELTE jogelődje), bölcsészhallgató volt.
Részt vett az 1848-49-es forradalomban. Kapitulált Komáromnál (1849. október
3.). Komáromban élt sógoránál. Pozsonyban, majd Pestre költözött, egy
biztosítóbank hivatalnoka volt. 1872-ben a budapesti Egyetemi Könyvtár
másod-könyvtártisztje lett. Az ELTE
könyvtári hálózatának legfontosabb intézménye.
1888.
november 9-én a Magyar Nemzeti Múzeum hírlapkönyvtárának őre lett. Az MTA
1899-ben választotta levelező tagjává.
A Vasárnapi Ujság 1862–1866. évfolyamában
megjelent 37 részes tanulmánysorozata egy gyűjteményben: Hírlapirodalmunk és
folyóirat-irodalmunk 1721-1853. Ez a gyűjtemény Gazda István szerkesztésében
2002-ben jelent meg[5].
Dezsényi
Béla (1907-1972)
Könyvtáros, sajtótörténész, az irodalomtudományok
kandidátusa (1952).
A bp.-i
tudományegy.-et Eötvös-kollégistaként végezte el francia-német szakon.
1935-től az OSZK-ban gyakornok volt. 1940-ben
segédőrnek, 1943-ban a hírlaptár osztályvezetőjének nevezték ki, később a
különgyűjtemények főosztályvezetője volt.
Korszerű alapokra helyezte az OSZK hírlap- és
folyóiratgyűjteményének feltárását, megindította a Magyar folyóiratok
repertóriumát (1946-ban), a külföldi folyóiratok országos címjegyzékét. A
fiatal újságírók egész nemzedékét oktatta sajtótörténetre a Magyar Újságírók
Szövetségének Főisk.-ján és az ELTE-n, melynek docense volt. Részt vett a
periodika-bibliográfia, címrövidítések és egyéb könyvtári szabványok
szerkesztésében[6].
Kiemelt munkája: A magyar sajtó
bibliográfiája 1945-1954[7]
között, melyet Felvy Zoltánnal és Fejér Judittal közösen szerkesztett. Benne: a
szigorúan vett hírlapok és folyóiratok címjegyzéke. Az olyan lapoké, amelyek
évenként legalább kétszer szabályosan megjelentek. Az ún, „nem folyóirat
jellegű időszaki kiadványokat” — naptárakat, évkönyveket, jelentéseket,
számadásokat, körleveleket, folytatólagosan, de időhöz nem kötötten megjelenő
tanulmány füzeteket stb. —nem vették fel a bibliográfiába.
A
rendszerváltás után:
Gyáni
Gábor (1950, Hódmezővásárhely)
Magyar történész, a társadalom-és
mentalitástörténet magyarországi meghonosítója. Az MTA tagja. 1974-ben szerzett
történelem tanár szakos diplomát Debrecenben (a Kossuth Lajos Tudományegyetem
bölcsészkarán, a mai DE 2000-ben jött létre több egyetem össszevonásával, pl. a
Kossuth Lajos Tudományegyetem, a
Debreceni Orvostudományi Egyetem (röviden: DOTE), a Debreceni Agrártudományi
Egyetem és a hajdúböszörményi Wargha István Pedagógiai Főiskola).
Gyáni Gábor: A sajtótörténet felfogható
mint a közvélemény kialakulásának és átalakulásának története a tömegdemokrácia
és a tömegsajtó megjelenésének következtében.
Kapcsolódó tanulmánya: Sajtótörténet a
társadalomtörténész szempontjából. – Médiakutató, 2006 / 7. évf., 1. szám. [Електронний ресурс] // Режим
доступу:
https://matarka.hu/cikk_list.php?fusz=73295
Sipos
Balázs (1971)
Történész,
a Politikatörténeti Intézet tudományos főmunkatársa, korábban napi- és
hetilapok munkatársa. A Politikatörténeti Intézet az állami intézményrendszeren kívül működő,
kiemelten közhasznú kutatóhely. Elsődlegesen új- és jelenkori történeti és
társadalomelméleti kutatásokkal foglalkozik.
Munkája: A politikai újságírás, mint
hivatás. Nyilvánosság, polgári sajtó és hírlapírók a Horthy-korszakban.
Benne: „A 20. század első harmada a politikai rendszerek változásának
időszaka is: a monarchia felbomlását az októberi köztársaság, a
tanácsköztársaság, az ellenforradalmi periódus követte, majd a Bethlen István
által megálmodott autoriter szisztéma. E könyvben azt is nyomon követhetjük,
hogy miként hatott mindez a politikai újságírásra mint hivatásra. Azt, hogy
miként befolyásolta a hírlapírók munkáját és mindennapjait például a
sajtószabadság felszámolása, a lapok betiltása, a pénzügyi válság, hogy milyen
módon alakult a politikai kultúra és a nyilvánosság 1919 után, és mit gondoltak
erről az újságírók, és hogyan próbáltak alkalmazkodni a változó viszonyokhoz.”[8]
Sipos Balázs:
„… a média története [mint] az észlelés (a közvetítés) technicizálódásának
története” A sajtó történetét meg lehetne írni mint a nyilvánosságért, a
sajtószabadságért folytatott küzdelem történetét, ami egyúttal a cenzúra és
sajtószabályozás, illetve a média és a demokrácia viszonyának története is
(ilyenek többek között Michael Schudson, Jürgen Habermas vagy John Keane nagy
hatású művei).
Lipták
Dorottya (1951-2018)
Budapesten született, 1971-ben megkezdte
tanulmányait a szegedi József Attila Tudományegyetem (JATE) Bölcsészettudományi
Karán, történelem–német szakon.
Lipták
Dorottya sajtótörténészként írta be nevét a magyar historiográfiába. A nyomtatott
média 19. századi történetét a vizsgálta: társadalomtörténeti látószögből
közelített a témához, és bőven élt a közép-európai kitekintés, az ily értelmű
összehasonlítás lehetőségével is. A vállalkozás és a kultúra, továbbá a
sajtóélet alakulása a közép- és kelet-európai nagyvárosokban vált érdeklődése fő
témájává.
1976-tól ösztöndíjas gyakornokként,
1979-től pedig tudományos segédmunkatársként dolgozott a szegedi egyetemen,
ahol historiográfiát és történetfilozófiát oktatott
PhD-értekezése:
Ismeretterjesztő-szórakoztató családi hetilapok szerepe a Habsburg-birodalom
művelődésében (Újságok és újságolvasók a XIX. század második felében).
1999-ben megvédte a debreceni egyetemen.
2002 és 2005 között Lipták Dorottya az
ELTE Társadalomtudományi Kar, Történeti Szociológia Tanszékén kultúrtörténetet
tanított. Megnyugtató megoldást az hozott végül számára, hogy 2005-ben a
Széchényi Könyvtár 19–20. századi Könyvtörténeti Osztályára került
munkatársnak. Amikor 2007-től az MTA Támogatott Kutatóhelyeként újonnan felállt
a Res Libraria Hungariae kutatócsoport, Lipták Dorottya a 19. századi Sajtó- és
Könyvtörténeti Műhelyt vezető tudományos főmunkatárssá lépett elő.
Lakatos
Éva (1931-2014)
Lakatos Éva a sajtóbibliográfia terén hasonlóan jelentős
életművet hozott létre, mint amit Szinnyei József a sajtóbibliográfiájával és a
magyar írók életrajzi gyűjteményével alkotott.
Lakatos Éva publikációi
két csoportba sorolhatók: egyrészt a regisztráció, a hírlapok bibliográfiai
feltárása és a további kutatások számára hozzáférhetővé tétele, ily módon a
kutatók munkájának segítése foglalkoztatta.
A magyar irodalomtörténet-írás egyik alapműve,
kiindulópontja a negyven füzetet kitevő antikváriusi kézikönyvvé lett a Magyar
irodalmi folyóiratok bibliográfiája” (megjelent 1972–2000), amiről Éva
sokszor sajnálkozva jegyezte meg, hogy mutató nem készült hozzá. A
színháztörténeti kutatás számára elengedhetetlen munkája A magyar
színházi folyóiratok bibliográfiája 1778–1949, amely 1993-as első kiadása
után 2011-ben megérhetett még egy kiegészített második kiadást is. Emellett
időről időre megjelentek írásai a Magyar Könyvszemlében, több
sajtótörténeti írását tartalmazza a Sikersajtó a századfordulón című,
2004-ben megjelent és Dezsényi Bélának szentelt kötete. Még idős korában is
nagy vállalkozásba fogott, A magyar sajtótörténet válogatott
bibliográfiája 1704–1944 (2010–2014) az 5. kötettel lezárult. Bár
kapott felkérést a bibliográfia 1945-től 2000-ig terjedő éveinek feldolgozására
is, de ennek gyűjtőmunkálatait éppen csak elkezdhette.
Munkásságért
1999-ben Szinnyei József-díjban részesült, 2013-ban pedig az Országos Széchényi
Könyvtárban eltöltött életpályája elismeréseként bibliothecaria emerita
kitüntető címet adományoztak neki
[9]Sajtóbibliográfiái
(Magyar irodalmi folyóiratok, A magyar sajtótörténet válogatott bibliográfiája)
Források
A források egyik fő csoportját maguk a sajtótermékek képezik. Ennek legteljesebb
gyűjteménye az Országos Széchényi Könyvtárban található.
Hírlapok
tekintetében az Országgyűlési Könyvtár, egy-két speciális területen pedig a
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest gyűjteménye nyújt segítséget.
Az Országos Széchényi Könyvtár
Kézirattárában több kisebb fond mellett megtalálható a Franklin Könyvkiadó
vállalat irattára, amely információt tartalmaz az első világháborút megelőző
fél század hetilapjaira, folyóirataira és egy meghatározott befolyásos kör
sajtóéletbeli szerepére vonatkozólag.
Milyen
szempontokat vesz figyelembe a sajtótörténetet kutató történész?
Írást közöl a sajtó tartalmának
létrehozóiról (újságírók, szerkesztők),
· a
sajtóüzem megszervezőiről és működtetőiről (kiadói vállalkozók és a kiadói
üzlet),
· mindkét
kategória felügyeletéről, szabályozásáról (cenzúra, sajtópolitika), a
sajtósokszorosítás, újságnyomtatás fejlődéséről, a lapterjesztés alakulásáról
(előfizetés, kolportázs, utcai árusítás), az információ megszerzésének
fejlődéséről (alkalmi levelezőktől a hírirodákig),
· az
információ és véleményformálás sajtóbeli megjelenéséről (a laptípusokról és
sajtóműfajokról), a tág értelemben felfogott szórakoztatás megjelenéseiről (a
szépirodalomtól a családi lapokig, magazinokig),
· az
olvasóról.
A
tanulásszervezéssel kapcsolatos kérdések
Az előadások az
egyetemi előadóteremben, digitális oktatás esetében a Google Meet alkalmazás
segítségével videokonferencia keretében zajlanak.
A digitális oktatás szabályai. Az
egyetemi hallgatók intézményi e-mail cím (student@uzhnu.edu.ua)
által hozzáférnek az Ungvári Nemzeti Egyetem e-learning rendszeréhez[10]. Abban az esetben, ha egy
hallgató számára problémát jelent az említett felülethez való hozzáférés,
felsőoktatási intézményünk YouTube csatornáján[11] keresztül útmutatást
kaphat a jelszó helyreállításáról és egyéb kérdésekről. A Moodle működését a
pedagógusok számára áttekinthetővé teszi az alábbi lábjegyzetben látható
hivatkozás[12].
A
diákok tudásának felmérése
A
szemeszter alatt a diákok két modul dolgozatot írnak, ezek a feladatlapok
tartalmazzák a tartalmi modul előadásainak, szemináriumi foglalkozásainak
témáit. A hallgatóknak lehetőségük van felszólalni a gyakorlati órákon a
kiadvány végén javasolt szakirodalom ebben kiindulópontként szolgálhat.
Referátumot és Power Point Prezentációt készíthetnek az általuk választott téma
bemutatására és megvitatására. A diákok felkészültségi szintjét írásbeli
feladatlap (akár szemináriumi foglalkozás alkalmával is), szóbeli felelés,
valamint az önálló írásos beszámoló (referátum) kidolgozásának formájában
ellenőrizzük.
A diákok osztályozásának kritériumai
·
„jeles” (5)
a diák – a tantervi követelményeknek kifogástalanul eleget tesz, a tananyagot
ismeri, érti, tudja alkalmazni, a tantárgy szaknyelvét használja, szabatosan
fogalmaz;
·
„jó” (4)
a diák – a tananyagot ismeri, érti, tudja alkalmazni, a tantárgy szaknyelvét
használja, a tantervi követelményeknek megbízhatóan, kevés, jelentéktelen
hibával tesz eleget;
·
„elégséges” (3)
a diák – a tantervi követelményeknek pontatlanul tesz eleget, gyakran szorul a
számonkérés során tanári segítségre, a tantervi követelményekből a
továbbhaladáshoz csak a szükséges minimális ismeretekkel, rendelkezik,
fogalmakat önállóan nem alkot, egyáltalán önálló feladatvégzésre nem képes;
·
„elégtelen” (2)
a diák – a tantervi minimumot sem teljesítette, ennek eleget tenni a tanári
útmutatás segítségével sem képes.
A modul időszak ideje alatt a
diák 100 pontot szerezhet.
·
modul dolgozat – 60 pont;
·
gyakorlati foglalkozás – 20 pont (10 pont a szóbeli,
és 10 pont az írásbeli feladatlap kitöltése által;
·
önálló munka –
20 pont (10 pont a kollokvium, 10 pont a referátum leadása által)
A diák összesen 100 pontot
gyűjthet össze, mely a “jeles” osztályzatnak felel meg.
Amennyiben a tantárgy vizsgával vagy beszámolóval
zárul, a félévi osztályzat egyúttal
félév lezárását is jelentheti, és be
lehet számítani a vizsgán vagy beszámolón
a következő skála szerint:
Félévi osztályzat |
Félévi osztályzat |
Beszámoló esetén |
Osztályzat |
А |
90–100 |
Megfelelő |
5 kitűnő |
В |
82–89 |
4 jó |
|
С |
74–81 |
||
D |
64–73 |
3 elégséges |
|
E |
60–63 |
||
FX |
35–59 |
Nem megfelelő |
2 A félévet lezárta, |
F |
0–34 |
Nincs hozzáengedve |
1 A félévet nem zárta le, |
Az
előadások a tanteremben, vagy a Google Meet alkalmazás segítségével
videokonferencia keretében zajlanak. Az önálló írásbeli beszámolók a Moodle
felületén jelennek meg.
[1] Bővebben:
https://www.leeds.ac.uk/about
[2] Bódy Zsombor, Ö. Kovács József.
Bevezetés a társadalomtörténetbe. [elektronikus forrás] // a hozzáférés módja: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_bevezetes_a_tarsadalomtortenetbe/ch03s02.html
[3] Fréderic Barbier, Catherine Bertho
Lavenir. A média története. – Budapest: Osiris Kiadó, 2004. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_a_media_tortenete/adatok.html
[4] Ferenczy József A magyar
hírlapirodalom története 1780-1867-ig. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://mek.oszk.hu/06900/06997/#
[5] id.Szinnyei József.
Hírlapirodalmunk és folyóirat-irodalmunk. 1721-1853. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://real.mtak.hu/30128/1/szinnyei_sajto_JO.pdf
[6] Bővebben: https://www.arcanum.com/en/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-eletrajzi-lexikon-7428D/d-750BB/dezsenyi-bela-751EF/
[7] Dezsényi Béla. A magyar sajtó
bibliográfiája 1945-1954 között. Internetes hozzáférés: https://mek.oszk.hu/19600/19648/19648.pdf
[10] A weboldal itt böngészhető: https://e-learn.uzhnu.edu.ua/
[11] Центр інформаційних технологій УжНУ. https://www.youtube.com/channel/UC3FFCtyHJPl0N90fpXPPMUg
[12]
https://www.youtube.com/channel/UCdYi5_3vKQFDZ17bafTAgFw
УДК 94(100)(076):070 "Історична періодика"
К56
Comments
Post a Comment