Általános tudnivalók A nevelés és a pedagógia története az ókorban és a középkorban c. tantárgyról


A tantárgy tárgya: az ókori és középkori neveléstörténet kiemelkedő gondolkodóinak gyermeknevelésről vallott elvei. A tantárgy célja: áttekinteni az ókori és középkori neveléstörténet kiemelkedő alakjainak munkásságát. A cél eléréséhez a következő feladatok elvégzése, vagyis vázlatpontok áttekintése szükséges:

·       a neveléstörténet, mint a művelődéstörténet része;

·       nevelés a folyammenti kultúrákban;

·       az antik görög nevelés sajátosságai

·       a homéroszi korszak neveléseszménye;

·       a spártai nevelés;

·       az athéni nevelés;

·       a szofisztika és a filozófia harca az iskoláért;

·       a római nevelés története;

·       a hellenizált nevelés korának elmélkedői;

·       a keresztény ókor gondolkodói (Pantainosz és Alexandriai Szent Gergely. Órigenész. Nagy Szent Bazileosz. Nüsszai és Nazianzoszi Szent Gergely. Johanész Khrüszosztomosz. Minucius Felix. Tertullianus és Cyprianus. Arnobius és Lactantius. Szent Ágoston);

·       a középkor fogalma;

·       kései antikvitás (4-6. század);

·       az antik kulturális örökség. Szent Jeromos érdemei;

·       Szent Ágoston munkássága;

·       iskola és művelődés a Karoling korban;

·       iskola és művelődés a 12. században;

·       egyetemek és skolasztika a 13. században;

·       a skolasztika világa;

·       úton a reneszánsz irányában.

 

A tantárgy aktualitása abban rejlik, hogy rohamosan változó világunkban, amikor az élethosszig tartó tanulás elvével barátkozunk, megpróbálunk alkalmazkodni a kor kihívásaihoz, és ezt a kultúra, a nevelés segítségével tehetjük meg, mert ez hozza létre az értékrendszert, melyre szükségünk van a 21. században is.

A tantárgy tartalma szorosan kapcsolódik Az antik Európa története, Mindennapi élet és mentalitás az ókorban, Középkor története c. tantárgyakhoz.

A diákok tudásának felmérése

A szemeszter alatt a diákok két modul dolgozatot írnak, ezek a feladatlapok tartalmazzák a tartalmi modul előadásainak, szemináriumi foglalkozásainak témáit. A hallgatóknak lehetőségük van felszólalni a gyakorlati órákon a kiadvány végén javasolt szakirodalom ebben kiindulópontként szolgálhat. Referátumot és Power Point Prezentációt készíthetnek az általuk választott téma bemutatására és megvitatására. A diákok felkészültségi szintjét írásbeli feladatlap (akár szemináriumi foglalkozás alkalmával is), szóbeli felelés, valamint az önálló írásos beszámoló (referátum) kidolgozásának formájában ellenőrizzük.

A diákok osztályozásának kritériumai

·                 „jeles” (5) a diák – a tantervi követelményeknek kifogástalanul eleget tesz, a tananyagot ismeri, érti, tudja alkalmazni, a tantárgy szaknyelvét használja, szabatosan fogalmaz;

·                 „jó” (4) a diák – a tananyagot ismeri, érti, tudja alkalmazni, a tantárgy szaknyelvét használja, a tantervi követelményeknek megbízhatóan, kevés, jelentéktelen hibával tesz eleget;

·                 „elégséges” (3) a diák – a tantervi követelményeknek pontatlanul tesz eleget, gyakran szorul a számonkérés során tanári segítségre, a tantervi követelményekből a továbblépéshez csak a szükséges minimális ismeretekkel, rendelkezik, fogalmakat önállóan nem alkot, egyáltalán önálló feladatvégzésre nem képes;

·                 „elégtelen (2) a diák – a tantervi minimumot sem teljesítette, ennek eleget tenni a tanári útmutatás segítségével sem képes.

A modul időszak ideje alatt a diák 100 pontot szerezhet.

·                 modul dolgozat – 60 pont;

·                 gyakorlati foglalkozás – 20 pont (10 pont a szóbeli, és 10 pont az írásbeli feladatlap kitöltése által;

·                 önálló munka  – 20 pont (10 pont a kollokvium, 10 pont a referátum leadása által)

A diák összesen 100 pontot gyűjthet össze, mely a “jeles” osztályzatnak felel meg.

Amennyiben a tantárgy vizsgával vagy beszámolóval zárul, a félévi osztályzat egyúttal félév lezárását is jelentheti, és be lehet számítani a vizsgán vagy beszámolón a következő skála szerint:

 

Félévi osztályzat

Félévi osztályzat
100 pontos skála szerint

 

Beszámoló esetén

 

Osztályzat
5 pontos
skála szerint

А

90–100

 

 

 

 

Megfelelő

 

 

 

 

5

kitűnő

В

82–89

4

С

74–81

D

64–73

3

elégséges

E

60–63

FX

35–59

 

Nem megfelelő

 

2

A félévet lezárta,
vizsgára vagy beszámolóra mehet

F

0–34

 

Nincs hozzáengedve

 

1

A félévet nem zárta le,
nem mehet vizsgára vagy beszámolóra


Az előadások témaköre

1.     sz. téma. Bevezetés, a tantárgy célja. 

2.     sz. téma. A folyammenti kultúrák nevelésügye. 

3.     sz. téma. Az antik görög nevelés sajátosságai Platónig. 

4.     sz. téma. A szofisztika és a filozófia harca az iskoláért. 

5.     sz. téma. A hellenisztikus kor nevelésügye.

6.     sz. téma. Nevelési eszmék és elméletek. 

7.     sz. téma. A római nevelés története. 

8.     sz. téma. A hellenizált nevelés korának elmélkedői. 

9.     sz. téma. A keresztény ókor. 

10.   téma. Nevelés-és oktatásügy a középkori Európában 300-1300 között. 

11.  téma. A kései antikvitás (4-6. század). 

12.   téma. A középkori iskola megalapozói. 

13.   sz. téma. Iskola és művelődés a Karoling-korban. 

14.   téma. Iskola és művelődés a 12. században. 

15.   téma. Egyetemek és skolasztika a 13. században. 


Kérdések a tantárgy szigorlatához

1.     A neveléstörténet, mint a művelődéstörténet része.

2.     A neveléstörténet tárgya.

3.     Az újabb neveléstörténeti kutatások.

4.     A neveléstörténet forrásai. Tárgyi és írásos emlékek.

5.     Az egyetemes neveléstörténet tanulmányozása.

6.  A folyammenti kultúrák nevelésügye. 

10.  A homéroszi korszak.

11.  Nevelés a poliszban.

12.  A spártai nevelés.

13.  A püthagoreizmus.

14.  Az athéni nevelés.

15.  A múzsai és a gümnasztikai képzés.

16.  Az athéni paideia kibővülése.

17.  A szofisztika és a filozófia harca az iskoláért.

18.  Szókratész.

19.  Szókratikusok.

20.  Platón.

21.  A hellenizmus általános jellemzése.

22.  Arisztotelész.

23.  Az enciklopedikus tanulmányok kialakulása.

24.  A sztoikusok.

25.  Purszai Dión.

26.  A római szellemiség. Az ősi nevelés korszaka.

27.  Az átmenet kora.

28.  A hellenizált nevelés kora.

29.  Cicero, Marcus Tullius.

30.  Varro, Marcus Terencius.

31.  Vitruvius, Pollio.

32.  Lucius Annaeus Seenca.

33.  Marcus Fabius Quintilanus. 

34.  Plutarkhosz.

35.  Pruszai Dión.

36.  Marcus Aurelius Antonius.

37.  A keresztény ókor. Pantainosz és Alexandriai Szent Gergely.

38.  Órigenész. Nagy Szent Bazileosz.

39.  A középkor és a kereszténység.

40.  A középkor fogalma.

41.  A középkor térbeli-időbeli határai.

42.  A középkor világképe.

43.  A középkori európai művelődés történelmi keretei.

44.  téma. A kései antikvitás (4-6. század) világa.

45.  Az ókeresztény patrisztika kora.

46.  Az antik kulturális örökség. Szent Jeromos.

47.  A Vulgata jelentősége.

48.  A Nyugat tanítója: Szent Ágoston.

49.  Boethius: az „utolsó római” és az „első skolasztikus”.

50.  Cassiodorus. A szerzetesi művelődés programadója.

51.  Szent Benedek: a bencés szellemiség hatása.

52.  Nagy Szent Gergely pápa és kora.

53.  A Karoling reneszánsz iskolája.

54.  A szerzetesi műveltség szétsugárzása.

55.  A kolostori iskolai művelődés.

56.  A középkori keresztény civilizáció metamorfózisa.

57.  A középkori iskola átalakulása.

58.  Az iskolai műveltség megújulása.

59.  Iskolák és tanítók a 12. században.

60.  A „nagy középkor”.

61.  A középkori keresztény civilizáció fénykora.

62.  Az egyetemek világa.

63.  A skolasztika világa.

64.  A reneszánsz felé.


 

 

Szakirodalom:

1.     Boros János, Lendvai L. Ferenc. Filozófiatörténet általános bölcsészeknek. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/indexfd6d.html?option=com_tananyag&task=showElements&id_tananyag=33

2.     Dr. Kiss János, Kiss Olga. A tudományos gondolkodás története. – Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2012. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0073_tudomanyos_gondolkodas_tortenete/ch01.html

3.     Dr. Simon Gábor. Filozófia-és kultúrtörténeti szöveggyűjtemény. – Budapest: Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2002. – 704 old.

4.     Mészáros István, Németh András, Pukánszky Béla. Neveléstörténet. Szöveggyűjtemény. – Budapest: Osiris Kiadó, 2003. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_nevelestortenet/ch01.html

5.     Németh György, Hegyi W. György. Görög-római történelem. – Budapest: Osiris Kiadó, 2011. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_gorog_romai_tortenelem/adatok.html

6.     Németh György. Görög-római szöveggyűjtemény. – Budapest: Osiris Kiadó, 2011. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_gorog_romai_szoveggyujtemeny/index.html

7.     Nyíri Tamás: A filozófiai gondolkodás fejlődése. – Bp.: Szent István Társulat, 1991.

8.     Prof. Dr. Vince Lajos. Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe I. – Budapest: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001. – 518 old.

9.     Prohászka Lajos, Németh András. Neveléstörténet. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://mek.oszk.hu/01800/01893/html/

10.  Prohászka Lajos. Az európai ókor neveléstörténete. – Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 2004. – 246 old.

11.  Ropolyi Péter, Szegedi Péter (szerk.). A tudományos gondolkodás története. – Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2000. – 359 old.

Tanulmányok:

12.  Bodor András. Az értékrendszerek változásai az ókor és a középkor folyamán. – Korunk, 1986/7., 501-506. old. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://adtplus.arcanum.hu/en/view/Korunk_1986/?pg=556&layout=s

13.  Kéri Katalin. A japán neveléstörténet a hazai nyomtatott forrásokban. – Neveléstörténet, 2010/3-4., 17-38. old. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://adtplus.arcanum.hu/en/view/Nevelestortenet_2010/?pg=184&layout=s

14.  Hoffmann Zsuzsanna. Görög nevelés és műveltség a hellenizmus korában. – Magyar Pedagógia, 2008/3., 271-282. old. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://adtplus.arcanum.hu/en/view/MTA_MagyarPedagogia_2008/?pg=282&layout=s

15.  Hoffmann Zsuzsanna. Az antik római embereszmény realizálódása az oktatásban és a nevelésben. – Magyar Pedagógia, 2004/3., 363-376. old. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://adtplus.arcanum.hu/en/view/MTA_MagyarPedagogia_2004/?query=hoffmann%20zsuzsanna%20%20nevel%C3%A9s&pg=374&layout=s

16.  Lászlóffy Aladár. A görög-római nevelési eszmény körtánca. – Iskolakultúra, 1993/2., 101-104. old.

17.  Krajnik József. Az arisztotelészi szépség, jóság, igazság a művészeti nevelésben. – Iskolakultúra, 2000/1., 9-14. old.

18.  Horváth László. Az athéni diplomácia műhelyéből. Hypereidés Déliakos-a és a zóstéri szentély. – Aeta, 1996/4., 20-36. old.

19.  Takács Levente. Földmérés és földhasználók a Római Birodalomban. – Debrecen: AGATHA (XXIX). Debreceni Egyetemi Kiadó, 2017. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://real.mtak.hu/64097/

20.  Csont István. Az ókori Alexandiai Könyvtár, mint virtuális oktatási környezet. – In: Acta Universitas Debreceniensis Series Historica LXVIII. – Debrecen: Debreceni Egyetem Történeti Intézete, 2017. – 83-101. old.

 Ajánlott olvasmány: 

 

1.     Гусак П. М., Гусак Л. Є., Мартіросян Л. А. Виховання у Стародавній Греції: соціокультурний контекст. – 2016. Режим доступу до ресурсу: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/9919/1/starod_grec.pdf

2.     І. І. Тюрменко. Культурологія: теорія та історія культури. Навч. посіб. Видання 3тє, перероб. та доп. – Київ: Центр учбової літератури, 2010. – 370 с.

3.     Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний та національний виміри змін: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (26–27 березня 2015 року, м. Суми). – Том 1. – Суми : Вид-во Сум ДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – 392 с.

4.     Л.О. Сандюк та Н.В. Щубелки. Основи культурології: Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 400 с.

5.     Левчук, Л. Т. "Історія світової культури." (2010). – Режим доступу до ресурсу: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/659/%D0%9B%D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9B.%D0%A2.%28%D0%BA%D0%B5%D1%80.%29%20%D0%86%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F%20%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.%20%D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87.%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y

6.     М.В.Левківського, докт. пед. наук О.А.Дубасенюк. Історія педагогіки. – Житомир: Житомирський державний педагогіч- ний університет, 1999. – 336 с.

7.     Н. П. Волкова. Педагогіка. Нвачальний посібник. Київ: Акдемвида, 2007. – 618 c.

 

Допоміжна література

 

1.     Басенко, Руслан Олександрович. "Генеза і зміст освітньо-виховного напряму молодіжної політики ордену єзуїтів (XVIXVII століття)." Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії 17 (2014): 67-78. // https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:cK25tT7sK2UJ:scholar.google.com/++%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%82%D1%80%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F+%D0%A2%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE+%D0%86%D1%81%D1%83%D1%81%D0%B0&hl=uk&as_sdt=0,5

  1. Баханов К. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. – Запоріжжя. – 2000.
  2. Баханов К. Модель навчання у дискусії// Історія в школі. – 2000. № 9.
  3. Баханов К. Навчання історії без підручників за технологією Ю.Троїцького// Історія в школі. – 2000. № 7.
  4. Баханов К. Навчання історії практичною системою// Історія в школах України. – 2000. - № 3.
  5. Баханов К. Педагогічні інновації: навчання історії за комбінованою системою М.Пузика// Історія в школах України. – 2000. № 1.
  6. Баханов К. Технологія групової справи в навчанні історії в школі// Історія в школах України. – 2002. - № 1.
  7. Баханов К. Технологія розвивального навчання// Історія в школах України. – 2001. - № 1.
  8. Булгакова А.Виховання учнів у дусі миру, злагоди, ненасильства//Історія в школах України. – 2000. - № 3.

10.  Вільчковський Е., Пасічник В. Фізичне виховання в школах Греції. – 2015. Режим доступу до ресурсу:https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/8056/1/%D0%92%D1%96%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9.pdf

  1. Галахер Кармел. Викладання історії в контексті сприяння демократичним цінностям і терпимості. – К., 1998.

12.  Гришак С., Гришак С. Н. Проблема освіти та виховання жінок і чоловіків в історії світової педагогічної думки //ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ГЕНДЕРНОЇ ОСВІТИ. – 2016. Режим доступу до ресурсу: https://books.google.com.ua/books?hl=ru&lr=&id=ErhhDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA40&dq=%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0+%D1%82%D0%B0+%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85+%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%81%D1%85%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%85+%D1%86%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9&ots=TSnofCeGQd&sig=Pol23K-5S_4sIjcoP9RgcWxY_uw&redir_esc=y#v=onepage&q=%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D1%82%D0%B0%20%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85%20%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%81%D1%85%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D1%86%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9&f=false

13.  Джін Ж. Праці мислителів Давнього Китаю як свідчення становлення музичної педагогіки, естетики та критики //Українська музика. – 2019. – №. 3-4 (33-34). – С. 117-124. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:vTaKPFToe2QJ:scholar.google.com/+%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0+%D0%B4%D1%83%D0%BC%D0%BA%D0%B0+%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%9A%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%8E&hl=ru&as_sdt=0,5

14.  Кречетов О. Ідеї формування здорового способу життя в історії зарубіжної філософської та науково-педагогічної думки (ХІІ-ХІХ ст.) //Педагогічні науки. – 2013. – №. 2. – С. 123-130. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:PmBEWKmxBiQJ:scholar.google.com/+%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0+%D1%82%D0%B0+%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85+%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%81%D1%85%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%85+%D1%86%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9&hl=ru&as_sdt=0,5

  1. Кузьменко О. Урок-семінар// Історія в школах України. – 2001. - №№ 1,2,6.

16.  Куненко Л. О. Грецький чинник в історії розвитку української культури та його вплив на формування гармонічної особистості //Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. МП Драгоманова]. Серія: Педагогічні та історичні науки. – 2011. – №. 97. – С. 119-126. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:xAf9706D-FUJ:scholar.google.com/+%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0+%D1%82%D0%B0+%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85+%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%81%D1%85%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%85+%D1%86%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9&hl=ru&as_sdt=0,5

17.  Левенець О. І. Олімпійська освіта–важливий елемент гуманістичного виховання дітей і молоді //Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. – 2018. – №. 2. – С. 243-251. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:0egwfz1wpUgJ:scholar.google.com/+%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9+%D1%82%D0%B0+%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D1%96+%D1%83+%D0%B4%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D1%96%D0%B9+%D0%93%D1%80%D0%B5%D1%86%D1%96%D1%97+&hl=ru&as_sdt=0,5

  1. Мудрак В. Роль сучасних філософсько-методологічних принципів в ущільненні освітньої інформації// Історії в школі. – 2001. - №5.

19.  О.Є. Антонової, В.В. Павленко. Студентський історико-педагогічний альманах. Випуск 1. Ідеї педагогів минулого в освіті сьогодення: збірн. наук. праць молодих дослідн.. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2012. – 208 с. Режим доступу до ресурсу: http://eprints.zu.edu.ua/12523/1/%D0%92%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%201.pdf

20.  Охріменко Н. и др. Ігри у вихованні дітей і молоді стародавньої Греції //Педагогічні науки. – 2011. – №. 2. – С. 90-97. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:C3eDb0flV6gJ:scholar.google.com/+%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9+%D1%82%D0%B0+%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D1%96+%D1%83+%D0%B4%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D1%96%D0%B9+%D0%93%D1%80%D0%B5%D1%86%D1%96%D1%97+&hl=ru&as_sdt=0,5

21.  Сабадаш Ю. С. Гуманістичні ідеали Північного Ренесансу в" Утопії" Томаса Мора. – 2017. Режим доступу до ресурсу: https://repository.mdu.in.ua/jspui/bitstream/123456789/902/1/humanistychni_idealy.pdf Волошин І. Ідеальне суспільство в поглядах Томаса Мора. – 2013. Режим доступу до ресурсу: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/10016/1/Voloshun.pdf

22.  Сіданіч І. ВПЛИВ РЕФОРМАЦІЇ В ОСВІТІ НА ФОРМУВАННЯ ХРИСТИЯНСЬКОЇ СВІДОМОСТІ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АКСПЕКТ //Редакційна колегія. – 2017. Режим доступу до ресурсу: http://historic.pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB_%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-2017-%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D1%82.pdf#page=240

  1. Сотниченко В. Виховання толерантності на уроках історії// Історія в школах України – 2000 - № 2.

2424. Тарнопольська, І. О. "Києво-Печерська лавра та Орден єзуїтів на історіографічних перехрестях." Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Історія та археологія 18, вип. 18 (2010): 213-218. // https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:Ttm6awqA-OEJ:scholar.google.com/++%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%82%D1%80%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F+%D0%A2%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE+%D0%86%D1%81%D1%83%D1%81%D0%B0&hl=uk&as_sdt=0,5

  1. Терно С. Технологія формування наукових понять в учнів 9-х класів на уроках історії// Історія в школі – 20001 №1.
  2. Терно С. Умови формування наукових понять в учнів на уроках Історії// Історія в школі. – 2000.
  3. Терно С. Формування методологічної культури учнів у процесі навчання історії// історія в школі. – 2000 № 5.

28.  Ткачук Л. В. Я. А Коменський про успіх у навчанні. – 2014. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:N6aoa6vh34kJ:scholar.google.com/+%D0%AF.+%D0%90.+%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9&hl=ru&as_sdt=0,5

29.  Ткачук М. Співзвучність ідей Я. А Коменського та представників української педагогічної думки другої половини ХІХ–початку ХХ століття щодо змісту національного виховання //Історико-педагогічний альманах. – 2014. – №. 1. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:RfLQqqXLRqEJ:scholar.google.com/+%D0%AF.+%D0%90.+%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9&hl=ru&as_sdt=0,5

30.  Ферков О. В. Місіонерська діяльність ордену єзуїтів (Товариство Ісуса) у володіннях окатоличених аристократів Північно-Східної Угорщини у XVII ст. – 2019. Режим доступу до ресурсу: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/26201/1/%D0%9C%D0%86%D0%A1%D0%86%D0%9E%D0%9D%D0%95%D0%A0%D0%A1%D0%AC%D0%9A%D0%90%20%D0%94%D0%86%D0%AF%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%86%D0%A1%D0%A2%D0%AC%20%D0%9E%D0%A0%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%A3%20%D0%84%D0%97%D0%A3%D0%87%D0%A2%D0%86%D0%92.pdf

31.  Ферков О. Ліквідація ордену єзуїтів (Товариства Ісуса) та її наслідки для Ужгородського єзуїтського колегіуму //Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія. – 2022. – №. 1 (46). – С. 108-118. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:TbMWIXbYFUkJ:scholar.google.com/+%C2%AB%D0%A2%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE+%D0%86%D1%81%D1%83%D1%81%D0%B0%C2%BB.+&hl=ru&as_sdt=0,5

32.  ХОДАК Т. В., МОСКАЛЕНКО М. В. СУЧАСНІСТЬ ДИДАКТИКИ ЯА КОМЕНСЬКОГО //Редакційна колегія. – 2022. – С. 272. Режим доступу до ресурсу: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/16311/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%82%D0%B5%D0%B7%20%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%D0%92%D1%96%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D1%96.pdf#page=273

33.  Ціліцінська Л. ЖІНКА В СЕРЕДНЬОВІЧНІЙ ІНДІЇ. Режим доступу до ресурсу: https://library.udpu.edu.ua/library_files/stud_konferenzia/2017_3/66.pdf

34.  Черняк С. Г. Соціальне виховання в епоху Відродження, Реформації та Просвітництва //Наука і освіта. – 2015. – №. 8. – С. 202-211. Режим доступу до ресурсу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:kPz_hwkuiH4J:scholar.google.com/+%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0+%D0%B4%D1%83%D0%BC%D0%BA%D0%B0+%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D1%85%D0%B8+%D0%A0%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97.+&hl=ru&as_sdt=0,5

35.  Шама Т. До питання про соціологічні погляди Томаса Мора. – 2018. Режим доступу до ресурсу: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/11031/1/26Shama.pdf

36.  Щербакова О. В. Шкільна справа та зародження педагогічної думки у стародавньому Китаї. – 2020. Режим доступу до ресурсу: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/7aeffe61-742f-498a-baf8-beaf74aee371/content

37.  Compayré G., Payne W. H. The history of pedagogy. – Routledge, 2015. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:dYO8xtQiALcJ:scholar.google.com/+history+of+pedagogy&hl=ru&as_sdt=0,5

38.  Clarke D. Renaissance Teaching and Learning: Humanist Pedagogy in the Digital Age and What it Might Teach Us1 //Teaching the early modern period. – London : Palgrave Macmillan UK, 2011. – С. 27-49. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://link.springer.com/chapter/10.1057/9780230307483_3

39.  Enosi S. History of education. – 2018. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://staging.oer4pacific.org/id/eprint/110/1/History%20of%20Education.pdf

Thiessen D. et al. Perspectives on pedagogy //Curriculum Inquiry. – 2013. – Т. 43. – №. 1. – С. 1-13. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1111/curi.12006?needAccess=true

 


 

Ajánlott történelmi szakfolyóiratok:

 

1.     FONS. Forráskutatás és történeti segédtudományok. [elektronikus hozzáférés] // https://epa.oszk.hu/03300/03304
2. Ókor. Folyóirat az antik kultúrákról. (2002-2016) [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/00300/00389
3. Fontes memoriae Hungariae. [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/03100/03172
4. Századok. [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/00700/00758
5. Hungarian studies review (1981-2018). [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/00000/00010
6. Századok. [elektronikus hozzáférés] // 
https://szazadok.hu/korabbi-lapszamok/
7. Hadtörténelmi Közlemények (1888-2017). [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/html/vgi/boritolapuj.phtml?id=18
8. Hadtudomány. [elektronikus hozzáférés] // 
http://mhtt.eu/?page=ht_archiv
9. Régi okiratok és levelek tára (1905-1906). [elektronikus hozzáférés] // 
http://fulltext.lib.unideb.hu/journals/bin/tibi.cgi?fi=rol
10. Aetas történettudományi folyóirat (1996-2019). [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/00800/00861
11. Klió történettudományi szemléző folyóirat (1992-2001). [elektronikus hozzáférés] // 
http://www.c3.hu/~klio/
12. Történelmi Szemle. Az MTA Történettudományi Intézetének folyóirata (1958-2019)
a. 
https://epa.oszk.hu/html/vgi/boritolapuj.phtml?id=617
13. Archív net. XX. századi történeti források. [elektronikus hozzáférés] // 
https://archivnet.hu/
14. Clio műhelytanulmányok. Magyar történelem. 20. századi magyar történelem. [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/03400/03463
15. Fórum társadalomtudományi szemle [elektronikus hozzáférés] // 
https://epa.oszk.hu/00000/00033

Egyéb tartalmak:

Az Arcanum Digitális Tudománytár használatával napilapokat és szakfolyóiratokat is olvashatunk. A szabadon hozzáférhető napilapok itt találhatóak: https://www.arcanum.hu/hu/adt/ingyenes-valogatas/

A Hungaricana elérhető itt: https://hungaricana.hu/hu/

Az Elektronikus Periodika Adatbázis Archívum elérhetősége:

http://www.epa.oszk.hu/
Egyéb adatbázisok és folyóiratok:

https://www.mta-taki.hu/hu/szakkonyvtar/adatbazisok-folyoiratok

Digitális Tankönyvtár: https://dtk.tankonyvtar.hu/

Helytörténeti kiadványok a KMMI adatbázisában is böngészhetőek és letölthetőek:

http://kmmi.org.ua/konyvtar/konyvek

Ukrán nyelven elérhető történettudományi folyóiratok gyűjteménye:

http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?I21DBN=EJRN&P21DBN=EJRN&S21SRW=name&S21SRD=UP&S21REF=10&S21CNR=50&S21STN=1&S21FMT=j_brief&C21COM=S&2_S21P03=VTYP=&2_S21STR=J

 



 

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Köszöntő

Oktatási segédlet (segédkiadvány) – 12.