A szemináriumi foglalkozás sajátosságai I.
A gyakorlati (vagy
más néven szemináriumi foglalkozások) sajátosságai
Munkaforma: egyéni munka, páros munka, csoportmunka.
Munkaeszköz: laptop, kivetítő, lap, toll, atlasz.
A gyakorlati foglalkozások alkalmával az
egyetemi hallgató kiselőadás formájában, szóban, akár prezentációval szemléltetve
előadja választott témáját. A prezentációt és a hozzá kapcsolódó szöveget megoszthatja
csoporttársaival, akik véleményezhetik, javaslatokat tehetnek, kérdezhetnek a
felszólalás után. Ezáltal érvényesül az együttműködő tanulásszervezés elve,
párbeszéd jön létre a csoporton belül, ami segíti a csoporton belüli
együttműködés megvalósulását.
Az egyetemi hallgató 1-5-ig terjedő skálán pontot kap az élőszóban elmondott feleletre, a pótkérdésre adott válaszra, és a PPT-re. Az értékelés szempontja közé tartozik a téma tartalmának teljes mértékű feldolgozása, a szakmai tartalom minősége, a szakirodalom ismerete, a téma aktualitásának meghatározása, logikus gondolatmenettel alátámasztott előadás.
Digitális oktatás esetében a prezentációt érdemes feltölteni a Moodle rendszerébe (a tantárgyhoz, azon belül a szemináriumi foglalkozáshoz, mely feladatként létezik az említett felületen). Tantermi oktatás idején is érdemes néhány részletet megtartani a digitális oktatás módszerei közül; ha nem működik a Moodle, akkor a Google Tanterem felületén érdemes létrehozni a kurzust, meghívni a diákokat, meghirdetni az eseményeket (vagyis szemináriumokat) a Google Naptárban.
A Moodle és a Google Tanterem esetében a feladat leírásánál rögzíthetjük a szeminárium összes vázlatpontját és irodalmát. Fontos, hogy rögzítsük a feladat leadásának határidejét is. A Google Tanterembe érkezik a PPT, melyet előzetesen áttekinthetünk, a foglalkozás alkalmával, a felszólalást követően értékelhetjük szóban és pontszámban egyaránt (ha digitális oktatás zajlik, akkor ez egyszerűbb, tantermi oktatásnál a tanteremben kell lennie a laptopnak, és internet-hozzáférés is szükséges). A folyamat előnye, hogy az egyetemi hallgató visszajelzést kap a munkájával kapcsolatban, meglátja erősségeit és fejlesztendő kompetenciáit is. Mindez segít a hallgatónak abban, hogy hatékonyabban sajátítsa el a tartalmi modul anyagának részleteit.
Miután az egyetemi hallgató szóban beszámolt a témáról, melyet választott, levetítette a prezentációt, elmondta az összegzést, csoporttársai kérdéseket tehetnek fel, vitázhatnak, diskurzust alakíthatnak ki a vázlatpont kapcsán.
Tantermi oktatás esetében a párbeszédbe több diákot vonhatunk be, ha a kerekasztal körforgó módszerét alkalmazzuk: ennek az a lényege, hogy egy vitaindító kérdést teszünk fel a szeminárium témájával kapcsolatban, ezt egy feladatlapon rögzítjük, kinyomtatjuk, a csoportot minimum két csoportra bontjuk, és mindkét csapatot arra buzdítjuk, hogy közösen válaszolják meg a kérdést. Miután megalkották a választ, prezentálják: szóban előadják munkájuk eredményét.
Digitális oktatás esetében nehezebb a kerekasztal körforgó megvalósítása, de nem lehetetlen: csoporttársak közös gondolkodása a Jamboard vagy a Miro felületének használata által valósulhat meg.
*
A szöveg eredeti megjelentési helye: Kovács Eleonóra. Háborúk és katonai konfliktusok a XX. század második felében. Módszertani javaslatok és tantárgyi program (Szak: „Történelem”). – Ungvár, 2021. – 53 old. (УДК 94(100)"19"(076):355.01 В42)
Comments
Post a Comment