Az európai kultúra vívmányai a XVIII-XIX. században c. tantárgy oktatásának célja és feladata

 

Bevezetés

A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a felvilágosodás előzményeit, az eszmerendszer angol, francia és német képviselőinek munkásságát, továbbá a XIX. századi társadalmi és politikai változások okát és mibenlétét.

A cél eléréséhez az alábbi feladatok teljesítése szükséges:

·       az egyetemi hallgatónak ismerni a következő fogalmak jelentését: racionalizmus, empirizmus, demokrácia, liberalizmus, felvilágosodás, pozitivizmus, realizmus;

·       tanulmányozni Voltaire, Montesquieu, Marie Jean Condorcet, Francois René Chateaubriand, Augustin Thierry, Jules Michelet, Leopold von Ranke életútját;

·       értelmezni a felsorolásban szereplő alkotók munkásságát, valamint az említett szerzők történelemszemléletének alapvonásait.

·       tanulmányozni, Descartes munkássága hogyan járult hozzá a XVIII. századi francia felvilágosodás eszmerendszerének kialakulásához, utóbbi miként vezetett a francia forradalomhoz,

·       milyen ok-okozati kapcsolat rejlik a napóleoni háborúk, a Bécsi Kongresszus és a Szent Szövetség Európájának létrejöttéhez, majd a népek tavaszának kibontakozásához 1848-ban;

·       miben rejlik az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatának jelentősége és hatása;

·       hogyan értékelhető a Bécsi Kongresszus eredménye;

·       mit értünk a liberalizmus és a demokrácia fogalma alatt;

·       miként alakult a francia forradalom megítélése a XIX. században,

·       milyen hatást gyakorolt Auguste Comte a történetírásra.

A feladat teljesítéséhez az alábbi témakörök elsajátítása szükséges:

·       a felvilágosodás eszmerendszerének jellegzetességei Európa területén;

·       Descartes racionalizmusának hatása a francia felvilágosodás eszmerendszerére;

·       racionalizmus és szenzualizmus

·       John Locke munkásságának jelentősége

·       az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata (1789).

·       az újkori kultúra általános prioritásai: racionalizmus, emberközpontúság, Európa-központú szemléletmód;

·       a liberalizmus és a demokrácia a XIX. században

·       a francia forradalom és a napóleoni háborúk következményei

·       a romantika, mint kulturális mozgalom

·       a realizmus a művészetben, pozitivizmus a történetírásban

A feladat teljesítéséhez az egyetemi hallgatónak el kell olvasni a kiadvány végén található irodalomjegyzéket (a kötetek és monográfiák, tanulmányok teljes egészét). Az ajánlott irodalmat tekintve az egyik legfontosabb kiadvány a Dr. Vincze Lajos szerkesztésében megjelent Bevezetés az európai kultúra és bölcselet történetébe c. alkotás második kötete, amelynek böngészése megkönnyíti a francia felvilágosodás és a klasszikus német filozófia rejtelmeiben való eligazodást.

A tananyag elsajátítása eredményeképpen a diáknak alapvető elméleti tudást kell kapnia, amely nélkülözhetetlen a különböző ágaival végzendő gyakorlati munkához.

A tananyag elsajátítása eredményeképpen a diáknak tudnia kell felhasználni a gyakorlatban szerzett elméleti tudását:

·       ismernie kell a felvilágosodás francia, német és angol képviselőinek munkásságát,

·       ismernie kell a fent említett gondolkodók véleményét a történelem és a társadalom mozgatórugóiról

·       összefoglalnia tanulás folyamata alatt megszerzett információt;

·       történelmi szakfolyóiratokban szükséges tájékozódnia (Aetas, Klio);

·       tájékozódni a legújabb kutatási eredmények között.

Az ajánlott kurzus egy szemeszter alatt olvasandó ki, 90 órát foglal magába, ezekből 28 óra előadást, 12 gyakorlati foglalkozást és 50 óra önálló munka.

 

A Tantárgy tematikus tervének leírása

 

A modulok és témák megnevezése

Órák száma

Oktatás típusa (nappali, levelező)

Összesen:

Ebből:

Előadások:

Gyakorlati foglalkozások

Laboratóriumi foglalkozások

Egyéni felkészülés

Önálló munka

1.     szemeszter

1.     modul

1.     sz. részmodul

1. A felvilágosodás eszmerendszerének jellegzetességei Európa területén.

Társadalmi és gazdasági háttér.

A brit felvilágosodás. Bernard Mandeville (1670-1733): A méhek meséje. David Hume (1711-1776). A francia felvilágosodás képviselői. A felvilágosodás történelemszemlélete. Montesquieu: A rómaiak nagyságáról és tündökléséről. Voltaire: Újabb elmélkedések a történelemről (1744). Condorcet: Az emberi szellem fejlődésének vázlatos története (1793-1794).

A német felvilágosodás. August L. Schlözer (1735-1809) német történész munkássága. Johann Jakob Bodmer (1698-1783) akadémikus, író, kritikus munkássága. Leopold von Ranke tevékenysége.

3

2

 

 

 

1

2.Descartes racionalizmusának hatása a francia felvilágosodás eszmerendszerére.

René Descartes (1596-1650), az első újkori filozófus. Descartes: Értekezés a módszerről (1637). A filozófia alapelvei (1644). A szkeptikus kétkedés Descartes filozófiájában. Descartes véleménye a gépekről, valamint a beszédről.

13

4

2

 

 

7

3.Racionalizmus és szenzualizmus.

J. J. Rousseau eszméje: a nevelés, mint a természetes erkölcs fejlesztése. A felvilágosodás hatása az oktatás és nevelés helyzetére Európában. A gyermekkor elkülönítése, mitizálása. John Locke és Rousseau eszméi a nevelésről.

A felvilágosult abszolutizmus nevelési elve.

A tudomány forradalma. Iskolarendszer és közvélemény. Az újkori tudomány, az új tudományos paradigma kibontakozása. Az újkor szellemi és művészeti élete.

13

4

2

 

 

7

4. J. Locke munkásságának jelentősége.

A természeti állapottól a természeti törvényig vezető út. Az állam, mint a jog garanciája.

13

4

2

 

 

7

5. Az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata (1789).

A modern francia jogfejlődés előzményei. A Nyilatkozat alapelvei. A dokumentum cikkelyeinek hatása a francia és az egyetemes jogfejlődésben, jogpolitikában és a közügyekben.

A dokumentum hatása: a német nép alapjogairól szóló nyilatkozatra, az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatára, a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányára, valamint a Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nemzetközi Egységokmányára.

 

 

 

 

 

 

Az 1. sz. részmodul elsajátításának felmérése

42

14

6

 

 

22

2.     sz. részmodul

6. Az újkori kultúra általános prioritásai: racionalizmus, emberközpontúság, Európa-központú szemléletmód.

Társadalmi és gazdasági háttér. A társadalmi fejlődés iránya. Iskola és gy és népi írásbeliség a XIX. században. Az írástudatlanságból az alfabetizált világba.

A modernitás szellemi irányzatai. A modernitás fogalmának és tartalmának sokfélesége. Pozitivizmus és tudományelmélet a XIX. században. Auguste Comte (1798-1857): A pozitív filozófia tanfolyama.

A művészet, a tudomány és a technika fejlődése. Fizika és csillagászat. Newtoni dinamika, tömegvonzás.

12

3

2

 

 

7

7. A liberalizmus és a demokrácia a XIX. században.

A liberalizmus. A klasszikus liberális elmélet és gondolkodásmód kialakulása.

A liberalizmus eszméjének és ideológiájának általános jellemzői. A liberális eszme és lényege.

A rule of law megteremtése. John Stuart Mill (1806-1873): A szabadságról c. esszéje.

12

3

2

 

 

7

8. A francia forradalom következményei és a napóleoni háborúk. A Bécsi Kongresszus határozatai. A Szent Szövetség Európájától a népek tavaszáig. Felkelések és reformok: küzdelem a modern és független Közép- és Kelet-Európáért.

12

4

1

 

 

7

9. A romantika, mint kulturális mozgalom.

A „felvilágosult” romantika Közép- és Kelet-Európában. A romantika, mint a nemzetépítés hordozója. Néphagyomány. Irodalom, zene, művészet és történetírás a nemzeti gondolat szolgálatában. Média- és kávéházi kultúra. Képzőművészet. Építészet. Színház. A romantikus történetírás intézményesülése a politikai események és az irodalmi impulzusok sodrában. Chateaubriand: Történeti tanulmányok (1831). Augustin Thierry: A történeti tanulmányok tíz éve (1834). Jules Michelet: A francia forradalom története (1847-1853).

12

4

1

 

 

7

10. Realizmus – az individuum egyedi körülmények között.

A realizmus a művészetben.

A tudomány fejlődése. Elektromosság és mágnesesség: Faraday és Maxwell. Vákuumcsövektől a röntgensugarakig. A radioaktivitás felfedezése. Marie Curie (1867-1934) munkássága. Atomok és molekulák: a kémia fejlődése. A kisbolygótól a csillagok fényességéig.

 

 

 

 

 

 

A 2. sz. részmodul elsajátításának felmérése

58

14

6

 

 

28

Mindösszesen:

90

28

12

 

 

50

 

Forrás: Kovács Eleonóra. Az európai kultúra vívmányai a XVIII-XIX. században. Módszertani javaslatok és tantárgyi program (Szak: ,,Történelem”). – Ungvár, 2023. – 50 old. УДК 930.85(4)"17/18"(076):008 

 


Comments

Popular posts from this blog

Általános tudnivalók A nevelés és a pedagógia története az ókorban és a középkorban c. tantárgyról

Köszöntő

Oktatási segédlet (segédkiadvány) – 12.